Saturday, June 6, 2009

LAWAN ARUS 3

Beberapa Fakta Tentang Perang Anti-British

1. Secara ringkas, negara “merdeka” bermaksud negara yang tidak dijajah atau terlepas daripada sebarang bentuk penjajahan. Negara merdeka adalah negara yang “berdaulat”.

2. Daripada tafsiran di atas, dapat disimpulkan bahawa kedaulatan tanah Melayu atau sebahagian daripadanya telah dinodai semenjak 1511.

3. Selama hampir 450 tahun, kaum penjajah Portugis, Belanda, Inggeris dan Jepun dengan biadapnya telah merompak kekayaan bumi kita serta menghina maruah penduduk-penduduk tempatan.

4. Setiap penindasan atau pencerobohan pasti ada perlawanan. Namun begitu, ada juga yang memilih untuk bersyubahat dengan pihak yang menceroboh!

5. Inilah dua tradisi dalam sejarah perjuangan kemerdekaan tanah air kita – yang satu menentang, dan yang satu lagi rela bekerjasama atau menjadi alat musuh.

6. Peristiwa-peristiwa seperti Perang Hang Nadim, Perang Raja Haji, Perang Naning, Perang Mahadi, Perang Maharajalela, Perang Bahaman, Perang Tok Janggut, Perang Haji Abdul Rahman dan lain2 adalah perang-perang patriotik melawan penjajahan.

7. Semangat perjuangan dan patriotisme tersebut telah diwarisi oleh Tentera Anti-Jepun Rakyat Malaya (TAJRM) pimpinan PKM dalam masa perang melawan Jepun.

8. Setelah Jepun dikalahkan, penjajah Inggeris bertapak semula di Tanah Melayu.

9. Seiring dengan kebangkitan nasionalisma di seluruh benua Asia, golongan-golongan patriotik dan demokratik rakyat luas Malaya telah menggembeling tenaga. Demikian terbentuknya gabungan PUTERA-AMCJA pada tahun 1947 menentang kolonial British.

10. Jun 1948, dalam usahanya menindas gerakan kemerdekaan, pihak berkuasa British telah mengisytiharkan “darurat’.

11. Kecuali UMNO yang dipupuk dan memihak kepada British, semua pertubuhan2 politik yang lain termasuk PKM dan Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) telah diharamkan.

12. Ratusan, malahan ribuan pemimpin2 kiri telah ditangkap dan dipenjarakan, ada yang dibuang negeri dan ada yang dihukum gantung sampai mati.

13. Berhadapan dengan white terror itu, PKM telah mengambil strategi untuk melancarkan perjuangan bersenjata anti-British. Perang inilah yang berlarut-larutan selama 41 tahun sebelum ianya tamat pada 2 Disember, 1989.

14. Ada orang bertanya: Mengapakah perang anti-British itu diteruskan setelah Malaya “merdeka” pada tahun 1957?

15. Mungkin mereka akan faham setelah memahami fakta di bawah ini:

• Inggeris telah memastikan supaya pilihan mereka iaitu Tan Sri Sir Claude Fenner menjadi Ketua Polis Malaysia “merdeka” yang pertama (1958 -1968);(gambar: Sir Claude Fenner)
• Sebelum itu, Fenner bertugas sebagai Pemangku Timbalan Setiausaha Keselamatan dan Perisikan di Jabatan Perdana Menteri Malaysia “merdeka”;
• Pada tahun 1955, beliau memegang jawatan Ketua Polis di Johor;
• Dalam masa melawan MPAJA (tahun 1945), warganegara British berpangkat Leftenan Kolonel itu bertugas dengan Pentadbiran Tentera British ("British Military Administration").

16. Masih ada lagi fakta yang menunjukkan betapa “berdaulat” dan “merdeka”nya Malaya selepas 31 Ogos 1957:
• Tunku menandatangani ‘Persetujuan Pertahanan Anglo-Malaya’ (AMDA – 1957) dengan British;
• Perjanjian ini membenarkan askar2 Komanwel bertapak dan beroperasi di bumi Malaya yang “merdeka”;
• Selepas 1972, AMDA diganti dengan ‘Perjanjian Pertahanan Lima Negara’ terdiri daripada Malaysia, Britain, Australia, New Zealand dan Singapura;
• Dalam masa yang panjang, tentera-tentera asing masih boleh kekal di bumi “merdeka” ini;
• Pangkalan tentera udara Australia di Butterworth adalah contoh.

17. Apakah British begitu prihatin dan baik hati terhadap masa depan bekas tanah jajahan yang mereka nodai selama ratusan tahun?

18. Watak sebenar kaum penjajah adalah untuk menceroboh, menindas dan memeras. Dari segi ekonomi, mereka telah memunggah segala kekayaan negeri ini melalui pemilikan dan penguasaan ke atas perusahaan2 besar seperti ladang-ladang getah, lombong bijih timah, “agency houses” dan sebagainya.

19. Jadi, apa muslihat Inggeris mengekalkan pegawai polis dan tenteranya selepas Malaya diisytiharkan “merdeka”?
Jawabnya: untuk terus melindungi syarikat-syarikat Dunlop, Socfin, Harrison Crosfield, Sime Darby dan lain-lain yang menjadi punca kekayaan besar mereka.

20. Inggeris menggunkan cara penjajahan bentuk baru atau “neo-kolonial” ini sebagai tipu muslihat mereka untuk terus berkuasa?
Ya, sebab itulah pejuang-pejuang seperti Boestamam, Dr Burhanuddin Al-Helmy, Ustaz Abu Bakar Al-Baqir dll. tidak pernah menerima hakikat kemerdekaan “setengah masak” ini. (gambar: Ustaz Abu Bakar Al-Baqir dan Ahmad Boestamam)

21. Apakah itu juga menjadi sebab perang anti-British diteruskan selepas 1957?
Jawabnya: Ya!

P/S:Dipetik dari blog http://matamin.blogspot.com.Semoga sedikit2 bagi pandang sisi yang lain dalam sejarah kemerdekaan malaysia hari ini

2 comments:

Mr_17 said...

ak sbg kwn dpt rasakan seorang doktor ulama bkal muncul di dungun ni...syabas din.....ustz wan hasan tunggu penggantinya......matulidi pn tgh bimbang ade org nk ambk kerusi die..

Amermeftah said...

(Lihat tugu 'indah'mu tegak berdiri yang dipahat oleh tangan asing seperti mengalirnya darahmu untuk orang lain).

Tulisan SN Usman Awang ketika menceritakan kisah polis hutan melawan komunis dalam novel Tulang-tulang Berserakan.