Saturday, June 13, 2009

AYUH MUSLIMAT BANGKITLAH MENDEPANI UMMAH

5 "P" langkah dan karakter yang perlu dilakukan oleh Akhwat kat Mesir dan perlu ada pada gerakan muslimat mana persatuan kat sini supaya kehadiran kalian lebih dirasai oleh massa dan arus perdana:

1. PENULIS : Belajar menterjemahkan idea di fikiran dalam bentuk penulisan isu semasa di blog atau akhbar, nyatakan pendirian anda, bukan orang lain, kemudian bandingkan pandangan anda itu dengan pandangan bloggers atau penulis lain dalam isu yang sama tersebut. Di sini anda akan belajar erti kematangan melihat sesuatu isu semasa dari pelbagai sudut yang berbeza.

2. PENCIPTA AKSI : Belajar untuk lebih "outspoken" dan memimpin aksi, bukan dipimpin muslimin. Cara terbaik, dari awal lagi anda yang membincang dan memimpin aksi yang tidak boleh dilakukan oleh muslimin atau dilepas pandang oleh muslimin.

3. PEMIDATO BERPENGARUH : Belajar untuk mengutarakan sesuatu idea di fikiran secara berkesan kepada pendengar, bukan sekadar bercerita yang membosankan dan tidak memberikan kesan maksima.

4. PEMBACA BUKU BERAT : Lazimi pembacaan buku-buku mengenai pemikiran dan para pemikir (reformis) Islam khususnya.

5. PEMBENTANG & PENGKRITIK : Latih diri hadiri sesi-sesi brainstroming berat dan membanyakkan perbincangan kupasan buku, jadi pembentang atau berikan pandangan.


Ayuh cabaran buat akhwat kat Mesir,xder lgi dalam mesyuarat jadi tukang angguk.Dalam blog tulis apa2 yang mengarut.Muslimat perlu bangkit,hari ini bukan lagi zaman muslimat jadi tea lady je,tapi muslimat perlu bangkit mendepani ummah.Semoga cabaran ini mampu disahut oleh muslimat pada hari ini.

3 comments:

Anonymous said...

ala, x yah cakap muslimat la bangkit.. mung pun kena bangkit, senyap je pci bergolak.. su guane supo mung nih, kecek sajo, kijo dok jalang~

Qamarul Azwan Bin Kamaluzaman said...

anony kat atas...bkan gitu...

smoge kte same2 ambil iktibar atas ape yg kte smpkn.. =)

alqasam said...

Bagus.

Semoga muslimat dapat mengambil iktibar ini.