Wednesday, May 27, 2009

IMBAU SEJARAH 1

GOLONGAN KIRI: PEJUANG ATAU PETUALANG SIRI 1

Blog ni dah lama bersawang tidak diupdate dengan tulisan yang aku sendiri garapkan.Isu yang aku nak bangkitkan pada hari ini berkenaan golongan kiri.Mungkin ada sahabat-sahabat yang tak pernah dengar istilah golongan kiri.Kisah mengenai golongan kiri,aku masih teringat sewaktu berada di tingkatan 2.Pada masa itu,ddalam subjek sejarah kami belajar mengenai perjuangan generasi awal Tanah Melayu untuk menyemarakkan semangat kemrdekaan di kalangan orang melayu pada masa itu.


Di saat itu,aku begitu mengagumi pengasas Kesatuan Melayu Muda,Ahmad Boestaman.Idea Melayu Raya yang dikemukan oleh beliau merupakan satu gagasan besar menyatukan orang melayu di kepulauan Nusantara untuk menentang penjajahan British.Apabila diadakan debat mengenai perjuangan kemerdekaan,aku memprtahankan idea bahawa kemerdekaan yang bermakna hendaklah dicapai melalui perjuangan revolusi rakyat bukannya melalui rundingan damai dengan pihak penjajah.Idea yang aku kemukakan pada masa itu,menyebabkan aku dilabel sebagai seorang yang radikal.


Setelah 50 tahun negara kita merdeka,kita boleh melihat pada hari ini kemerdekaan yang kita capai bukanllah satu kemerdekaan yang hakiki.Kita hanya menyambut kemerdekaan dengan menyemarakkan lagi budaya hedonisme di kalangan rakyat negara ini.Bagi aku selaku generasi muda kemerdekaan yang dicapai hanya melalui rundingan bukanlah satu hakikat merdeka yang bermakna.Ini kerana kemerdekaan yang dicapai melalui rundingan di London seolah-olah mengikat hidung pemimpin negara untuk terus mengikut telunjuk pihak penjajah.Kita boleh lihat pada hari ini,walaupun sudah berkali-kali perdana menteri bertukar tapi dasar yang digunapakai masih mengikut perundangan British.



P/S: xder idea lagi naktulis sambung siri 2 pulak,layan dululah lagu untuk Dr Burhanuddin,salah seorang tokoh golongan kiri

No comments: